VisitNordjylland samlede tirsdag alle nordjyske destinationsselskaber og VisitDenmarks landekontorer for at præsentere planerne for 2019, hvor markedsføringsbudgettet er fordoblet. De nye tiltag fra VisitNordjylland sker i forlængelse af den nye nordjyske turismestrategi, som Business Region North Denmark vedtog i juni 2018.
Konkret øges markedsføringsbudgettet fra 15 millioner kroner i 2018 gradvist til 50 millioner kroner i 2021. 70 procent af budgettet skal dækkes af erhvervet, mens de resterende 30 procent finansieres af det offentlige.
Den nye direktør for VisitNordjylland, Ann Marie Søborg Karkov, havde inviteret til mødet, hvor planerne for blandt andet markedsføring af Nordjylland i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Holland og Storbritannien blev præsenteret, og der blev lagt op til en væsentlig nytænkning af den fælles indsats for at trække flere turister til Nordjylland
Deltagende på mødet var: VisitJammerbugten, Turisthus Nord, Toppen af Danmark, Læsø Turist- og Erhvervsforening, VisitVesthimmerland, Business Rebild, VisitBrønderslev, VisitAalborg, VisitMariagerfjord, VisitRebild samt VisitThy.
- Det er ikke en fordobling af markedsføringsbudgettet alene, der kan vende udviklingen. Det bliver helt afgørende for turismen i Nordjylland, at alle trækker i arbejdstøjet, og ikke mindst at vi arbejder sammen og trækker på samme hammel. En turist i Nordjylland gavner hele regionen og ikke kun den kommune eller destination, hvor turisten overnatter. Derfor skal vi først og fremmest have øget antallet af turister og dermed den samlede omsætning, slutter Ann Marie Søborg Karkov.